Polecamy część filmową Kręgów Sztuki:
 
 
      

 

 

 


 PATRONAT HONOROWY

 

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego


 

 

 

 

 

 



 ORGANIZATORZY

 

Miasto Cieszyn  

Fundacja Kręgi Sztuki


 


 

PARTNERZY

  

Dofinansowano ze środków Ministerstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego  

 

 

 


  

 

           

 

 

 

ASP w Katowicach

Zamek  Cieszyn

 

 

           Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Ostrawie

 

   IS PAN

  

 

  Galeria Miejska – Trinec  

 Galeria Miejska – Trinec

   

 

 

  Grupa Smacznego

 

: Ambasada Danii w RP Instytut Duński Duńska Kinematografia

 

 : Ambasada Danii w RP

 

8 pokoi Liburnia Hotel

 

 

Jak u mamy Neleśnikarnia Pepperoni

 

 

 

 


 

PATRONI MEDIALNI

 

TVP Katowice    Gazeta Wyborcza  

  

TVP Katowice      

  

PR 2 Polskiego Radia    

   

      Regionalna TV

Głos Ziemi Cieszyńskiej  
 
 

 

Portal haloCieszyn.pl  
 

  


WSPÓŁPRACA REDAKCYJNA

 

 
 

  

 
 

  

 

 

 

 

Free Cooperation

Free Cooperation to zespół, który powstał w 1985 roku, jako elitarny konglomerat muzyków grup definiujących polską awangardę jazzową lat osiemdziesiątych - Sesji 80 Acoustic Action, Tie Break'u i Green Revolution.

 

 

Już pierwsze koncerty nowej formacji zelektryzowały środowisko i publiczność. W czerwcu 1985 odbyła się w studio Polskiego Radia w Poznaniu pierwsza sesja nagraniowa dla programu III Polskiego Radia. Odkrywczość i świeżość tej muzyki zaskoczyły wszystkich. Charakteryzowały ją: twórcze połączenie elementów free, big bandowego brzmienia, elektroniki, kolektywnej improwizacji, czerpanie inspiracji z wielu źródeł - od reggae, etno, przez futurystyczne fusion, rocka, punk jazz do neo swingu. Od początku istotne były także inspiracje literackie - Alfred Kubin ("Klaus Patera") i Ad Reinhardt, którego recytowany przez Piotra Bikonta tekst stał się kanwą "Convergence", ale również mistyczne ("Tuba Dei"), czy polityczne ("56").

Koncert Free Cooperation na Jazz Jamboree 85 stał się głównym akcentem tej imprezy i ugruntował pozycję tego niezwykłego kolektywu. W 1986 roku wystąpił on z sukcesami na festiwalach: Jazz na Kresach w Zamościu, Jazz nad Odrą i Coulage na KUL-u, dokonał także kolejnej sesji nagraniowej dla TVP. Historia zespołu uległa przerwaniu w 1988 roku - po wydaniu drugiej płyty.

Aranżowali i komponowali dla zespołu, tworząc jego niepowtarzalne brzmienie: Wojciech Konikiewicz, Alek Korecki, Janusz Yanina Iwański i Wojciech Czajkowski.

Ten działający anarchicznie, bez żadnego instytucjonalnego wsparcia band w wielu opiniach uważany jest za najbardziej kreatywną emanacje polskiego jazzu lat osiemdziesiątych i jeden z najważniejszych zespołów jazzu europejskiego.

Potwierdza to niedawna reedycja jego nagrań na płycie CD przez Polskie Radio, która zebrała wiele znakomitych recenzji. Wybitny izraelski krytyk Adam Baruch tak o niej napisał: "Ten album jest jednym z najważniejszych w historii polskiego jazzu …Słuchanie tej muzyki dzisiaj, prawie trzy dekady po jej zarejestrowaniu, jasno pokazuje jak była ona rewolucyjna i jak dalece wyprzedzała swój czas". Reaktywacja tego legendarnego i bezkompromisowego zespołu, prowadzonego obecnie przez pianistę, aranżera i kompozytora Wojciecha Konikiewicza jest ukoronowaniem wieloletnich rozmów, wysiłków i działań jego członków, a będący jej rezultatem sensacyjny występ grupy na festiwalu Jazz nad Odrą 2015, w specjalnym koncercie, „Po co polskiemu jazzowi awangarda" został uznany za jedno z najważniejszych wydarzeń tej imprezy.

Free Cooperation, zespół, który wyprzedzał swój czas, wchodzi w nowy, XXI-wieczny rozdział swej historii i wpisuje się ponownie w panoramę polskiego i światowego jazzu.

Po śmierci perkusistów: Michała Zduniaka, Sarandisa Juvanudisa oraz trębacza Andrzeja Przybielskiego, grupa występuje w następującym składzie: Mariusz Stopnicki, Antoni "Ziut" Gralak, Cyprian Baszyński – trąbki, Bronisław Duży – puzon, Aleksander Korecki - saksofon altowy, tenorowy, sopranowy, flet, Marek Kazana - saksofon altowy, Mateusz Pospieszalski - saksofon altowy, saksofon barytonowy, klarnet basowy, Henryk Gembalski – skrzypce, Wojciech Konikiewicz - fortepian, organy, syntezatory, Janusz Yanina Iwański – gitara, Maciej Matysiak - kontrabas, gitara basowa, Frank Parker – perkusja.